Ik kan het niet vaak genoeg verkondigen; van krachttraining wordt je geen Hulk-woman. Nee, echtwaar, geloof me nou maar dit gaat nooit zomaar gebeuren. Heel veel mensen leven nog in het ‘oude’ wereldje waarbij zumba, cardio, bodystep dé manier is om een mooi lichaam te trainen. En als maar genoeg mensen dit vertellen, dan zal het wel kloppen, toch?! Jammer genoeg volgt de meerderheid nog steeds de grijze massa en dat is zonde.

Wanneer ik vertel dat ik cardio laat zijn voor wat het is en me alleen focus op krachttraining krijg je standaard een smerige bek toegeworpen. De bijpassende opmerkingen ‘ieuw, spieren zijn vies‘ of ‘ik wil er echt niet uitzien als een man hoorvliegen je dan ook om de oren. En dat maakt niet uit, een cliche doorbreek je niet zomaar. Maar ik wil je vandaag wel érnstig graag vertellen waarom je nú moet gaan liften.

krachttraining zonder hulk effect

De bovenstaande foto is het bewijs dat na een jaar krachttraining (sommige weken intensiever dan andere) je er nóg niet uit gaat zien als de gevreesde HULK. Natuurlijk krijg je meer spiermassa wanneer je goed blijft trainen. Maar het vooroordeel wat de meeste mensen hebben wat betreft gewichtheffen kan wel aan de kant gezet worden.

Hormonen
Een aantal dingen verschillen bij vrouwen als je kijkt naar het mannenlichaam. Dat aanzienlijk sneller groeit dan bij vrouwen met het doen van krachttraining. Hormonen zijn hierbij een belangrijke factor. Dat zowel mannen als vrouwen het hormoon testosteron hebben is bekend. En dat testosteron o.a. zorgt voor het aanzetten van spiermassa is ook bekend. Ik denk zelf dat het hier verkeerd gaat. Want ja, vrouwen én mannen hebben testosteron in hun bloed, maar de verhoudingen zijn zodanig verschillend dat dit ervoor zorgt dat het aanzetten van massa een compleet ander eindresultaat geeft.

Om even technisch uit te leggen hoe groot het verschil is tussen de verhoudingen testosteron bij mannen en vrouwen. De normale waarde bij mannen is 200-1200 ng/dl, terwijl het bij vrouwen 15-70 ng/dl is. Zoals je ziet ligt dat getal bij mannen aanzienlijk hoger. Zelfs als een man laag zit in de normale testosteronwaardes (200 ng/dl), heeft hij nog steeds twee keer zo veel als een vrouw die HOOG scoort in de normale waardes (70 ng/dl). bron

Voeding & intensieve trainingen
Dit is dus al punt 1 waar het vaak verkeerd gaat. Maar nu je weet hoe die verhouding ligt, kun je jezelf al een klein beetje gerust stellen. Daarnaast heeft voeding ook een enorme impact op je uiterlijk. Wanneer je bijvoorbeeld intensief traint en je boven je behoefte eet zul je ook ‘groot’ worden. Nogmaals, dit duurt a) super lang en b) hier moet je bizar veel voor eten en trainen. Om het hele verhaal af te ronden wilde ik je het laatste puntje nog even uitleggen. Als vrouwen denken aan krachttraining, denken ze vaak aan enorme vrouwen die -zeker weten- aan iets als anabolen zitten. Ik snap de verwarring ook wel, maar realistisch is het niet. Want naast het enorm vele eten, intensief trainen spuiten de vrouwen die jij nu voor je ziet dus ook hormonen om zo groot te worden. Oftewel, ze krijgt hulp van ‘buitenaf’ om eruit te zien als een ware reus.

3 factoren die het hele beeld van krachttraining behoorlijk vertekenen en dat is best balen. Want de voordelen van het doen aan krachttraining stijgen boven enige vorm van cardio uit. Mits je niet een marathon wilt lopen, dan helpen gewichten niet perse, maar alleen dán. Over de voordelen zal ik nu niet teveel uitwijken, dat doe ik al vaak zat. Maar ik wilde je ervan bewust maken dat wanneer je bang bent om ‘groot’ te worden van krachttraining, je die angst wel kunt laten varen.
Bron uitlichtende foto