Suiker. Sinds het woord aspartaan gevallen is heeft niemand meer de suiker discussie aan de kant gelegd. Suiker is slecht, suiker maakt dik, suiker is giftig, van suiker krijg je ernstige ziektes.. en wat hoor je nog meer de laatste tijd rondgaan. Nu is het natuurlijk ook wel zo dat téveel niet goed is, en ik ben er ook wel van overtuigd dat iets wat ‘gemaakt’ is ook niet goed is voor je lichaam. Maar wat betekenen ‘natuurlijke suikers’ voor je lichaam? En welke variant is dan het minst schadelijk?!

Laat ik vooropstellen dat je eigenlijk helemaal geen extra suikers nodig hebt dan hetgeen wat al in je dagelijkse voeding zit. Maar ondanks dat je het misschien niet nódig hebt smaakt je koffie er wel een stuk lekkerder door. En een appeltaartje smaakt beter wanneer er wél suiker in zit dan dat je het achterwege laat. En dat begrijp ik helemaal. Daarom ben ik ook opzoek gegaan naar de ‘beste’ variant voor je, zodat je de volgende keer niet meer hoeft na te denken.

Heel begrijpelijk dat je in de supermarkt een pak witte suiker pakt, of suikerklontjes of andere goedkope, gemixte varianten. Maar dit zijn juist de slechte suikers die je niet wilt eten. Deze zorgen voor een piek in je  bloedsuikerspiegel waarop de hormoon insuline dit weer moet bijstellen. Wanneer insuline te vaak aangemaakt wordt wordt er vet opgeslagen in het lichaam. Vooral rond je middel blijft de (teveel aan) suiker plakken. En iedereen weet dat wanneer het daar beland, je het er enorm slecht weg krijgt.

De ‘beste’ keuze op het gebied van suiker is dan het gebruiken van palm suiker. Daarnaast kun je ook nog kokosbloesemsuiker gebruiken, maar vooral de laatste is wat lastiger te verkrijgen en smaakt anders dan normale suiker. Palm suiker is een vrij ongeraffineerde zoetstof die niet voor een enorme piek in je bloedsuiker spiegel bezorgt. Palm suiker smaakt naar gewone (basterd) suiker, afhankelijk van de kleur. Hoe donkerder de kleur van de palm suiker, hoe meer hij een karamel-achtige smaak heeft. Het bevat ook nog eens mineralen, vitaminen en anti-oxidanten. Dit komt doordat deze goede stoffen bewaard blijven tijdens het verwerkingsproces van de suiker.

Palm suiker en kokosbloesemsuiker zijn hele normale ingrediënten in de Thaise en Javaanse keuken, en verkrijgbaar bij een natuur winkel, toko’s en zelfs de Jumbo. Let wel dat erop de verpakking staat aangegeven dat de palm suiker voor 100% uit echte palmsuiker bestaat, want veelal zie je gemixte varianten, die dus weer enorm ongezond zijn. En op die manier ben je nog niet een stapje verder.

Zoals ik al aangaf, het toevoegen van suiker is niet nodig. Ik snap dat het bij sommige dingen wat beter smaakt, maar probeer dit met zekere mate toe te voegen. Geen suiker is altijd nog een betere oplossing.

 

 Bron uitlichtende foto