Als er iets is wat de meeste mensen uit hun dieet schrappen zijn het wel koolhydraten. Die verschrikkelijke dikmakers die meteen omgezet worden in vet rondom je heupen, buik en billen, toch? Wrong! Je hebt naast genoeg eiwitten ook zeker genoeg koolhydraten nodig. En met genoeg bedoel ik een heleboel. Je hebt namelijk verschillende soorten koolhydraten en daar gaan de meeste mensen vaak de mist in.

Je kunt koolhydraten in twee aparte groepen plaatsen. Aan de ene kant heb je complexe koolhydraten en aan de andere kant de enkelvoudige koolhydraten. Waarbij complexe koolhydraten gelijkmatig energie afgeven in tegenstelling tot enkelvoudige koolhydraten een bron zijn voor snelle energie.

Complexe koolhydraten zitten in volkorenbrood, meergranen en roggebrood, zoete aardappel, volkoren pasta, havermout en zilverlies/bruine rijst. Naast dat complexe koolhydraten gelijkmatige energie afgeven, wat opzichzelf al positief is, zijn ze ook vezelrijk. Enkelvoudige koolhydraten zijn de koolhydraten die je liever niet wilt eten. Niet alleen laten ze je bloedsuikerspiegel enorm stijgen, ze bestaan eigenlijk voor het grootste gedeelte uit suikers. En suikers worden enorm snel omgezet in vet. Enkelvoudige koolhydraten vind je bijvoorbeeld in gebak, ijs, snoep en chocolade. Eigenlijk alles wat enkelvoudige koolhydraten bevat kun je beter laten staan. Want het stijgen van je bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je een suger-rush krijgt en niet lang daarna zul je alweer honger hebben.

Maar, je hebt dus wél koolhydraten nodig in je dagelijkse voeding. En nu je weet waar de complexe koolhydraten inzitten wordt dat al een stuk makkelijker. Je voedingsschema bestaat natuurlijk voor een groot gedeelte uit eiwitten, alleen koolhydraten zijn net zo of zelfs nog belangrijker. Ideaal voor de meeste van ons is om je koolhydraten op 50% te houden. Dit geeft je genoeg energie gedurende dag en het aantal (ongeveer 40%)  eiwitten behouden je spieren. De rest vul je aan met gezonde vetten. Op deze manier krijgt je lichaam genoeg goede voedingsstoffen binnen om gezond te blijven.

 

Bron uitlichtende foto