Een oefening die je de meeste meiden niet vaak ziet doen. Snap ik heel goed. Maar het is wel een oefening die behoorlijk veel groeihormonen aanmaakt en meerdere spiergroepen in 1 keer aanspreekt. En dan heb ik het over bankdrukken. Een favoriet bij veel mannen, maar eigenlijk past hij perfect thuis in een rondje compound training in de gym.

Wat is bankdrukken precies? ‘Bankdrukken, of bench press, is een oefening waarbij een bepaalde weerstand, een gewicht, moet worden overwonnen, liggende op een speciale bank. Een drukbank is meestal voorzien van haltersteunen zodat een lange halter (een barbell) vanuit liggende positie gepakt kan worden. De halter wordt vervolgens omlaag gebracht naar de borst en raakt deze liefst kort aan en daarna wordt de halter met kracht weer omhoog geduwd. Deze oefening wordt vaak gebruikt bij fitnesstrainingbodybuildingpowerliften en krachttraining. Het is tevens één van de bekendste oefeningen bij weerstandtraining (gewichttraining).’ 

En waarom je deze juist moet doen? Omdat bij het bankdrukken je meerdere spiergroepen aanspreekt. Tijdens deze oefening train je niet alleen je borst maar juist ook je triceps en schouders. Tevens maak je enorm veel groeihormonen aan, die belangrijk zijn voor het aanzetten van extra spiermassa. Probeer bij het starten van de oefening wel iemand bij je te hebben. Niet alleen om je stang op te vangen, maar ook om je houding in de gaten te houden. Bankdrukken kan blessure gevoelig zijn, dus vooral wanneer je hiermee begint zeker niet te zwaar gaan!

Zoals ik al zei past bankdrukken perfect in een compound training thuis. Je kunt hem pakken samen met het squatten, deadliften en pull ups. Op die manier train je je gehele lichaam zonder uren lang bezig te zijn. Rondje van 4 x 8 sets bij iedere oefening en je bent klaar. Probeer die maar eens wanneer je weinig tijd hebt maar je wel alle spiergroepen wilt aanspreken in 1 training.

 

Succes!

 

Bron informatie bankdrukken
Bron uitlichtende foto