Schenk mij maar een Coca Cola zero in, met alle plezier drink ik echt wel een fles op als ik er zin in heb. En als je toch bezigt bent, snijd me ook maar een stukje taart af, heerlijk.

Dit is ongeveer het effect van Aspartaam. Wat tegenwoordig in ruim 6000 producten, die in de supermarkt verkrijgbaar zijn, zit. Eerlijk gezegd ben ik niet zo panisch voor Aspartaam of welk andere kunstmatige zoetstof dan ook, want (spoiler alert) je moet meer dan 2,5 liter frisdrank drinken wil je over de dagelijks aanbevolen hoeveelheid Aspartaam heen gaan. Mocht je bang zijn voor eventuele bijwerkingen.

Het nadelige effect is wel dat je lichaam denkt zoetstof binnen te krijgen, wat dus niet het geval is, en je daarom van die ‘cravings’ krijgt. Dit is het effect van kunstmatige zoetstoffen (en overigens ook van gewone suikers) waardoor je bloedsuikerspiegel daalt en je vooral zin krijgt in zoetigheden. Wat je met die (begrijpelijke) cravings doet is je eigen verantwoording!

Om niet de vlag uit te hangen voor kunstmatige zoetstoffen vertel ik wel dat het natuurlijk gezonder is om zo min mogelijk veel suikers te eten. Persoonlijk vind ik dat het een positief effect heeft op mijn energie niveau en mijn huid blijft er ook een stuk rustiger van.

Daarom kun je ook maar beter Light of ‘Zero’ producten links laten liggen. Nu niet direct naar de eerste de beste fles gewone frisdrank grijpen, want dat is niet mijn bedoeling. Maar er zijn zeker verrassende producten die je beter kan eten in plaats van de light varianten. Wist je dat je veel beter roomboter kan smeren in plaats van een light halvarine? Dit komt omdat er in roomboter juist goede vetten zitten, waar je langer vol van blijft. In light boter is een deel van het vet eruit is gehaald en blijft er weinig goeds over.. En wanneer je naar chips kijkt, verschillen het aantal aan calorieën nauwelijks. Het gevaar van light chips is dat je minder snel verzadigd bent, waardoor je tóch nog een extra handje neemt. Niet gezonder dus.

Conclusie is dus dat je je beter niet kan richten op de ‘light’ producten, omdat je op langer termijn er meer van eet en dus meer ‘slechte’ voedingsstoffen binnen krijgt. Eet gevarieerd en probeer in plaats van bijvoorbeeld slechte vetten, meer goede vetten te eten waardoor je sneller vol raakt en die overigens óók nog goed voor je zijn.

Bron uitlichtende foto