Meebewegende armen. Oftewel slappe triceps. Ik heb er last van, net zoals drie kwart van de Nederlandse dames. Maar er bestaan oefeningen die je kan doen, die ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurt.

Waarom je triceps moet trainen is simpel. Behalve die slappe huid, is in tegenstelling tot wat je misschien denkt, de tricep de grootste spier in je bovenarm. Eigenlijk bestaat hij uit drie aparte spieren, dus je snapt dat het trainen hiervan je sneller mooie armen geeft dan wanneer je je richt op je biceps.

Omdat de tricep 2/3 uitmaakt van je bovenarm is het ook belangrijk dat je hem traint zodat je een aantal andere oefeningen goed kunt uitvoeren. Wat dacht je van bankdrukken wanneer je je triceps niet traint? Forget it! Zo zijn er wel meerdere dingen waarbij een gespierde tricep van pas komt.

Nu je weet waarom het trainen van je tricep zo belangrijk is, is het ook handig om te weten welke oefeningen nou het meest effectief zijn. Er zijn een aantal oefeningen die je kan uitvoeren, thuis met losse gewichten. Hieronder heb ik ze voor je even duidelijk uitgelegd.

Seated Dumbbell Triceps Extension

Met deze oefening train je de lange kop van de triceps. Door de verticale positie van de arm wordt de hele regio tijdens de samentrekking goed getraind.

Op deze manier voer je een seated dumbbells triceps extensions uit:

  • Ga zitten met het gewicht in de handen en achter de nek
  • Adem in en strek de onderarmen
  • Adem uit aan het einde van de beweging als het gewicht boven je hoofd is

Wat belangrijk is: span je buikspieren goed aan zodat je je rug niet te veel belast. Houd je ellebogen niet te ver uit elkaar. Wanneer je dit wel doet train je te zwaar en pak je niet de goede spiergroepen.

Seated Dips

Deze oefening is eigenlijk té makkelijk om over te slaan, ever!

  • Pak een krukje en plaats je handen aan de rand hiervan.
  • Laat je benen recht voor je uit liggen met je hakken op de grond
  • Buig je ellebogen in een hoek van 45 graden.
  • Zorg ervoor dat ze niet te ver uitsteken, houd ze dicht bij je lichaam.

Herhaal deze oefening met ongeveer 20 reps. Houd de de positie telkens 3 seconden vast. Twee perfecte oefeningen die je makkelijk thuis kunt uitvoeren die voor prachtige sterke armen zorgen! Succes!


Bron
uitlichtende foto