Vorige week bedacht ik dat ik eens een andere vorm van squatten wilde proberen. Omdat ik een beetje klaar was met de langzame progressie en dat niet bijzonder motiverend werkte. Dus gooide ik mijn schema eens om en probeerde twee varianten van de ‘normale’ barbell back squat.

Bulgarian split squats & front squats
Ik heb het weleens gehad over de Bulgarian split squat en de front squats, maar zelf had ik ze nog nooit zo fanatiek meegenomen in een training. Front squats kwamen ongeveer 1 keer per maand voor wanneer ik eens iets anders wilde proberen. Maar verder lag de focus voornamelijk op de back squats. En al helemaal omdat ik bezig was met de vorm te veranderen van mijn squats. Sinds ik train voor een spiegelwand was me opgevallen dat mijn squats behoorlijk ‘hoog’ waren en daar heb ik verandering in aangebracht. Ass to the grass zit er nu goed in, maar de kilo’s die ik eerder makkelijk tilde waren daardoor behoorlijk teruggelopen en kwamen er lastig weer bij.

Daarom is het soms ook goed om je schema om te gooien. Om even uit die ‘flow’ te stappen en op een andere manier verder te gaan met trainen. Dus de bulgarian split squat en de front squats waren weer terug in het schema. En dat heb ik gemerkt!

High volume trainen
Ik heb twee legdays in mijn trainingsschema, 1 high volume en 1 low volume. De bulgarian split squats deed ik dan ook met lichte dumbbells (2 x 8kg) en met trillende benen haalde ik er 4 x 10 herhalingen uit. Waarbij de laatste herhalingen erop of eronder waren, en ik liep te hijgen alsof ik kilometers gerend had. En naar dat effect was ik opzoek! Heerlijk om helemaal kapot te gaan!

De front squats was weer even wennen, en de blauwe plekken op mijn schouders laten zien dat het al veel te lang geleden is. Maar zelfs daar had ik het de laatste set moeilijk mee. Na 4 x 10 herhalingen met 40kg was ik ook echt he-le-maal kapot. Het terug fietsen naar huis was dan ook echt hatelijk, maar ik kon alleen maar glimlachen door het lekkere trainen zoals je begrijpt!

4 dagen later (op de 2e legday) had ik nog steeds spierpijn, maar kon ik inmiddels wel weer enigszins normaal lopen. Wát een effect het kan hebben wanneer je je schema omgooit zeg! Zeker iets om over na te denken als jij het gevoel hebt dat je niet meer op hetzelfde tempo vooruit gaat!

Bron uitlichtende foto