Als er 1 iemand is die constante trek heeft, dan ben ik het wel! Geef me een compleet ontbijt om 8 uur en ik zeur alweer om eten rond 10’en. Het is niet te geloven hoevéél ik ook kan eten op een dag. Iets waar menig persoon jaloers op zou zijn, maar helemaal niet zo geweldig is als men denkt. Want wanneer je extra spiermassa wilt aanzetten, en je eet al zoveel maar het komt er voor je gevoel niet aan, heb je er eigenlijk niks aan.

Maar let wel. Het is niet erg om nét voor de maaltijd alweer trek te krijgen. Dit betekend dat je lichaam toe is aan nieuwe energie. En dat is een goed teken! Zelf vind ik het niet erg om een halfuur rond te lopen met een rommelende maag, maar langer dan dat moet het ook niet duren. Herken je dat gevoel dat je nu écht wat moet eten omdat je anders mensen gaat aanvallen. Dat heb ik in ieder geval wanneer ik té lang zonder eten zit.

Wat je in gedachten moet houden is dat wanneer je constante trek hebt, je niet genoeg eet. En soms denk je dat je genoeg eet, maar je lichaam geeft een heel anders signaal af. Het is namelijk heel logisch dat als je een dag op kantoor zit, je lichaam heel wat anders nodig heeft dan wanneer je een behoorlijke fysieke baan hebt. Pas hier dan ook je voeding op aan. Ik red het echt niet om 3 maaltijden per dag te eten, waarvan de lunch een salade is.

Zodra je weet wat je lichaam ongeveer nodig heeft kun je je hierop voorbereiden. Bedenk nog eens een keer goed wanneer en hoeveel trek je hebt. Want om 4 uur lust iedereen wel een koekje, en om 8 uur denken we allemaal wel aan iets lekkers bij de koffie. Laat staan om 10 uur nét voordat je naar bed gaat. Maar, is dit ‘honger’ of gewoonte?

Wanneer je je voeding plant, hou je meer controle over wát je eet en hoeveel. Daarom ben ik ook fan van het opstellen van een voedingsschema. Op deze manier weet je exact hoeveel je nodig hebt en wat je daarvoor allemaal kunt eten. En het is onzin dat wanneer je een voedingsschema gemaakt hebt, nog iedere keer rondloopt met constante trek. Maar, die ‘zeurende’ trek kan zeker af en toe nog eens komen kijken. En dat is prima. Als je weet dat je binnen nu en een halfuur eten kunt bemachtigen zou ik er niet op in gaan. Mocht je nog iets langer moeten wachten zou ik gaan voor iets vol vezels en complexe koolhydraten. Hierdoor wordt je trek direct gestild en blijf je een langere periode vol zitten.

Een andere tip is het drinken van een glas water wanneer je honger hebt. Want soms is je lichaam verward en is het niet duidelijk wat er nou aan de hand is. Het kan namelijk zijn dat je lichaam juist vocht nodig heeft, maar een signaal afgeeft waardoor jij denk dat je trek hebt. Daarom is het geen verkeerd idee om van te voren altijd iets te drinken. En een glas water bij het eten zorgt er ook voor dat je het makkelijker verteerd en dat je sneller vol zit. Win-win dus!

 

Bron uitlichtende foto