Metabolisme. Wat is dat nou eigenlijk? Vaak wordt de term ‘stofwisseling’ gebruikt en dit systeem zorgt voor de verwerking van alle voedingsstoffen die wij binnen krijgen. Ook wel het verbranden van energie/calorieën. Je begrijpt dan ook wel dat hoe hoger je metabolisme is, hoe beter. (Natuurlijk is té hoog niet gewenst, maar dat spreekt voor zich).

Waarom zou je  je metabolisme willen verhogen? Dit komt erg van pas wanneer je bijvoorbeeld vet wilt verliezen. Een hoog metabolisme zorgt ervoor dat je snel energie verbrand zodat het lichaam minder snel de kans heeft om voedingsstoffen op te slaan als vet.

Zoals velen wel weten is het eten van meerdere maaltijden op een dag uiterst belangrijk. Dit zorgt er ook voor dat je metabolisme verhoogd wordt. Kijk ook goed naar je voeding, een lage calorie inname zorgt ervoor dat je metabolisme vertraagd en zul je eerder aankomen dan afvallen. Ben je bezig met een ‘cut’ zorg er dan voor dat je niet meer dan maximaal 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte zit. Beter is het om rond de 200 onder je behoefte te gaan zitten. Op deze manier behoud je je spiermassa en val je alsnog (wanneer je er ook genoeg bij sport) af.

Misschien heb je het hier al gelezen, maar het eten van ontbijt is super belangrijk. Ook wanneer je je metabolisme wilt verhogen. Brinta of havermout zijn een verstandige keuze. Sowieso is een koolhydraat-hoog ontbijt is verstandig, want je lichaam krijgt dan meteen een kick-start en kun je de rest van de dag vol energie ertegenaan. Bedenk de avond van te voren alvast wat je de volgende dag wilt eten. Want wanneer je alvast vooruit plant voorkom je ‘over-eten’ en kun je plannen hoeveel maaltijden je wilt gaan eten. Aangeraden is om minstens 5 maaltijden op een dag te eten. Zorg ervoor dat er niet meer dan 3 uur tussen je maaltijden zitten. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel op pijl en blijft je metabolisme constant aan het werk.

Wát je ook leest of hoort, als je een hoog metabolisme wilt, is het éxtreem verstandig om na 6 uur s’avonds ook nog wat te eten. En nee, dan heb ik het niet over een lekker handje chips of een bitterbal, maar over gezonde vetten en langzame eiwitten. Zo kun je gezonde noten eten (walnoten, hazelnoten, amandelen allemaal ongezout!) of een bakje kwark eten. Dit zorgt ervoor dat tijdens je slaap je lichaam niet te kort komt in voedingsstoffen en optimaal kan herstellen.

En dan als laatste, houd rekening met het aantal uren slaap. Van nature ben ik een avond mens, maar omdat ik écht wel de uurtjes kan gebruiken probeer ik toch vroeg genoeg naar bed te gaan. Al is het alleen maar om mijn spieren rust te geven zodat ik de volgende keer in de sportschool weer maximaal kan trainen. Reken in ieder geval 7 uur per nacht slaap, optimaal is 8 maar overdrijf het niet. Van langer slapen wordt je suf en dat zal je lichaam niet waarderen.

 

Bron uitlichtende foto