Suikervrije voeding. Dat is een term die de laatste paar jaar te pas en te onpas als marketingtool ingezet en misbruikt wordt. Nieuwe producten worden aan de lopende band verkocht met deze claim. Of iets wat er griezelig veel op lijkt. Wat wij niet weten, is dat ”producten” helemaal niet (nooit) suikervrij zijn. Zonder diep in te gaan op de spelregels van het gebruiken van de bovenstaande claim wilde ik het er eens over hebben. Want wanneer is iets suikervrij? Waarom is suikervrij gezond? Bestaat suikervrij voedsel weleens? Zijn suikers nou écht zo slecht? Mag je dan nooit meer suiker eten?

Suikervrije voeding?
Tijd om het hier eens over te hebben lijkt me. Niet op wetenschappelijk niveau, maar duidelijk en kort door de bocht. Want wat wordt er nou bedoeld met de claim ”suikervrij” die we blijven horen in de reclame? Wil je officieel antwoord, dan kun je hier terecht. Maar voor de simpele zielen onder ons; suikervrij of ”geen toegevoegde suikers” houdt in dat een product (bij suikervrij) niet meer dan 0,5g per 100ml suiker bevat. En bij ”geen toegevoegde suikers” er geen gebruik gemaakt wordt van monosachariden en disachariden (benaming van koolhydraat eenheid, grappig want er zijn er officieel 2×4) en een product alleen ‘natuurlijke suikers’ bevat. Oftewel, glucose of fructose..

Conclusie: er zit nog steeds suiker in je eten.


Waarom is suikervrij gezond?
 
Laten we vanaf nu afspreken, dat ”suikervrije voeding” onmogelijk is. Voeding zonder toegevoegde suikers, is gangbaarder. Maar de vraag blijft, waarom is suikervrij gezond? De Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan de richtlijnen te hebben bijgesteld naar zo’n 25 gram suiker per dag. Laat me een voorbeeld geven: één broodje gezond bevat (naast andere voedingswaarden) zo’n 7gram suiker. Een bord zelfgemaakte macaroni 12gram suiker. Een mars, zo’n lekkere weet je wel, wanneer je lekkere trek hebt naast je kopje thee, bevat zo’n 30gram suiker.

Nu moet je absoluut niet ophouden met eten, maar je snapt hoe snel een beetje (teveel) suiker erbij in kan sluipen. Teveel suiker is niet handig, dat veroorzaakt alleen maar een heleboel gezeur, maar teveel vruchtensuikers is ook niet goed. Want wat misschien wel bekend is, álle teveel aan suiker (aka koolhydraten) worden opgeslagen als vet. Niet de bedoeling en absoluut ongezond. 

Mag je dan nooit meer suiker eten? 
Absoluut wel. Ik juich ieder welverdiend taartje toe! En een ijsje op een fijne zondag middag in de zon zal ik dan ook nooit uit iemands handen slaan. Maar zoals oma altijd zei; ”waar een té voor staat is niet gezond”. Voordat je nu alles uit angst laat staan, kun je beter een week lang bewust bijhouden wat je zoal eet op een dag. En wát er eigenlijk in je voeding verborgen zit.  

Logboek uitschrijven veel te ingewikkeld? Check dan eens de app myfitnesspal, daarin kun je alles snel en makkelijk bijhouden. Beste van deze app? Hij rekent zelf alles uit!
Was dit alles? Het fenomeen; Suikervrije challenge komt volgende week aan bod.

Bron uitlichtende foto.

 

Zin om door te lezen? Klik dan hier, of hier of hier