Als er 1 ding is waar ik helemaal gek op ben is het deadliften. Vooral de conventional deadlift is een persoonlijke favoriet. Met het deadliften train je meerdere spiergroepen, wat het een compoundoefening maakt. Zeker een aanrader voor op legday of backday. Maar, wanneer je iets meer nadruk wilt leggen op het trainen van je hamstrings kun je misschien een variant proberen. Dumbbells is wat ik gebruik hiervoor, maar een barbell kan net zo goed.

Hamstrings trainen 
Maar eerst, wat zijn je hamstrings en waarom zou je deze willen trainen. Je hamstrings bevinden zich aan de achterkant van je benen. En om mooie, strakke benen te krijgen moet je zowel de voorkant (quads), billen (glutes) als je hamstrings trainen. Een goede reden om je hamstrings te trainen zou kunnen zijn om cellulite te verminderen, of om je gehele benen meer volume te geven. Want gespierde quads zonder strakke hamstrings zorgen voor een disbalans in je benen. En dan heb ik net nog niet eens over de gezondheid ervan.

hamstrings
Dumbbell of Barbell 
Er zijn een aantal goede oefeningen die je mee kunt nemen op legday. Maar de stiff legged deadlift is toch wel de koningin als het aankomt op hamstrings trainen. Daarom pak ik hem sinds kort ook zeker mee als ik mijn benen train. Ik probeer het aantal herhalingen rond de 10 á 12 te houden, maar soms train ik ook tot failure. Alleen al om m’n hamstrings te voelen branden, heerlijk! Deze oefening is ook een prima variant als je wilt beginnen met deadliften. Wil je meer controle over je beweging, probeer hem dan met een barbell. Wil je iéts meer uitdaging, pak dan je dumbbells vast. Waar je overigens wel op moet letten is je rug. Wanneer je rugklachten hebt kun je misschien deze oefening beter overslaan, of zorgen dat iemand je in de gaten houd.

Hieronder kun je zien hoe je deze oefening moet uitvoeren. Succes!

Bron uitlichtende foto