Sinds ik een mini meisje was dronk ik al melk, at ik braaf mijn schaaltje yoghurt op en at ik kilo’s en kilo’s kaas. That’s right, lekker Nederlands genieten. Maar waar ik eigenlijk nooit bij stilstond is of het gebruiken van zuivelproducten voor mij persoonlijk wel zo verstandig was. Ik dacht er nooit bij na, want waarom zou je na zoveel jaar? Precies! Totdat ik toch echt onverklaarbare buikpijn kreeg die eigenlijk constant aanwezig was, en mijn huid langzaam aan steeds minder gaaf werd.

Creme’s, pillen, clean eten.. Eigenlijk heb ik alles wel geprobeerd, totdat ik ‘toevallig’ een week geen zuivelproducten gehad had. Dus geen wheyshake, geen melk, geen yoghurt, zelfs geen kaas. Totaal zonder er bij nadenken gebeurde dit, want als je me verteld dat ik een week lang geen melk in mijn thee mag doen zou ik je eerder een klap verkopen. Verslaafd? Absoluut, maar zolang het geen kwaad kan.. Toch?

Ik moet me nog laten testen op lactose intolerantie, maar ik weet bijna wel zeker dat dit de boosdoener is. Want wanneer ik een week lang mijn handjes overal vanaf houd gaat alles een stuk beter. En trust me, ik laat daarnaast niks extra’s achterwege. (lees: chocolade en taart because iifym). Dus wat dan? Want wil je geen zuivelproducten eten dan moet je behoorlijk wat kip en tonijn inslaan als je het zonder whey en kwark wilt doen.

Dus wat doe je dan als je wel eiwitten wilt eten maar dit niet uit normale whey wilt halen? Juist, alternatieven opzoeken. En eigenlijk is dat helemaal niet zo bizar moeilijk. Want body & fitshop heeft bijvoorbeeld al whey isolaat op basis van Soja. Zoals waarschijnlijk wel bekend is, bevat soja geen lactose omdat soja een plant is. Beter gezegd een peulvrucht die bijzonder goed vergeleken kan worden qua kwaliteiten met bijvoorbeeld melk. En als je je afvraagt of soja whey veel verschilt met normale whey kan ik heel kort zijn. Nauwelijks, want bij deze soja whey isolaat heb je per 1 maatschep 24g eiwitten. Normale whey ligt daar eigenlijk altijd dicht bij in de buurt.

Een super simpele oplossing waarmee je al snel een oplossing hebt voor bijvoorbeeld je wheyshakes. Daarnaast kun je soja melk en soja yoghurt gebruiken. Gelukkig komen er steeds meer bedrijven met ‘zuivel’ alternatieven en is het vervangen helemaal niet zo moeilijk meer.

Ik heb ook al eens eerder over deze website geschreven. Super leuk wanneer je recepten zoekt die melk (en andere zuivelproducten) weglaat uit de ingrediënten lijst.

Bron uitlichtende foto