Wie is hier niet een keer tegenaan gelopen. Ik weet dat ik soms nog weleens mezelf voorbij loop en achteraf een training er weer aan herinnerd wordt dat ik misschien nét iets verkeerds gedaan heb. Rug pijn is denk ik wel de meest voorkomende pijn waarmee je te maken zult krijgen wanneer je serieus aan het trainen bent. Natuurlijk is het geweldig als je hier nooit over struikelt, maar ik denk dat de meerderheid er wel mee bekend is.

Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste tijd weinig last meer heb van vervelende rug klachten. Een fanatieke deadlift set heeft me een tijd terug behoorlijk lang dwars gezeten, en ik weet ook precies waar het verkeerd ging. Er zijn ook 100 dingen die je kunt doen om dit soort onnodige pijn te voorkomen. Natuurlijk is geen enkele pijn hetzelfde en is ieder lichaam verschillend, maar er zijn een aantal basis regels waar je je vooraf al aan kunt houden om het te minimaliseren.

Hieronder heb ik een videoS geplaatst die je kunt bekijken wanneer jij inderdaad ook tegen dit probleem aanloopt. Ik heb wel geleerd dat je vorm echt óntzettend belangrijk is. Wanneer je die niet in de gaten houd kan er héél snel iets verkeerd gaan. En dat willen we niet natuurlijk!

Deze video’s geven al een aardige richtlijn die er zeker voor kunnen zorgen dat je niet zo vaak als eerder tegen rugpijn aan zult lopen. De oefeningen die hierin worden getoond zijn ontzettend zwaar maar echt geweldig voor je buikspieren en je zult de dag erna ook zeker moeite hebben met lachen. En dan weten we dat het goed gedaan is!

 

Bron uitlichtende foto