There I said it. Niet lullen, maar eten! Sinds de eerste week van december ben ik begonnen met een bulkfase. En ik wilde je graag vertellen hoe de eerste week van zo’n 2400 kcal eruit zag.

Misschien handig om te vertellen wat het precies is wat ik aan het doen ben.

Bulken betekent eigenlijk niks anders dan spiermassa opbouwen door enerzijds hard en intensief te trainen en anderzijds meer calorieën te consumeren dan je lichaam verbrand. Je lichaam gebruikt een ‘x’ aantal calorieën om je huidige gewicht te handhaven. Het overschot aan calorieën wordt gebruikt voor het opbouwen van spiermassa met in de meeste gevallen ook een beetje vet. De kunst om succesvol te bulken is om in een bepaalde periode zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen met een minimum aan vet. Dit doe je door net wat meer te eten dan je lichaam verbruikt, 500 calorieën boven je energiebehoefte is een goede richtlijn.
[bron]

Personlijke cijfers
Om je even een idee te geven, mijn BMR ligt rond de 1520 kcal per dag. Dit heb ik dus minimaal nodig iedere dag. Ik werk gewoon en daarnaast studeer ik, dus je snapt dat met die 1520 ik het niet ging redden. Mijn (plus/minus) inname per dag lag daarom rond een stabiele 2000 kcal. Maar aangezien ik nu extra spiermassa wil aanzetten is het handig om mijn lichaam daar ook de kans voor te geven. Richtlijn wat betreft eten ligt op dit moment tussen de 2300 – 2400 kcal per dag. Met een 120g eiwit, 300g koolhydraat en een 75g vetten. Wat tot nu toe best goed te doen is.

Voeding en.. trainen
Naast voeding is het essentieel dat die calorieën goed gebruikt worden, zodat er spiermassa aangezet wordt ipv vetmassa. En daarvoor moet er getraind worden. En dat stond de afgelopen periode op een ontzettend laag pitje. Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat school en werk beide mijn tijd in beslag namen. Smoesjes? Ook. Maar dat is nu voorbij. Ik typ dit overigens met de aller ergste spierpijn ever, als straf. Het is mij nu ook duidelijk dat mijn lichaam een duidelijk tekort had opgelopen!

Maar waar begin je? Hoe houd je je progressie bij? Wat moet je allemaal weten voordat je begint? Moet je geen coach inhuren? Vragen die allemaal vrij simpel te beantwoorden zijn; je begint gewoon. Dit plan is besloten op een zondag avond en was zichtbaar op maandag morgen toen ik genoot van mijn boterhammen met pindakaas en banaan als ontbijt. Fuck dat geplan, overleg met coaches en moeilijk gedoe. Het perfecte moment zal nooit aanbreken, je zult nooit alle kennis in huis hebben, in de juiste omgeving bevinden.. Je moet niet lullen, maar gewoon doen. En zo geschiedde.

Komende periode zul je hier voornamelijk veel lezen over mijn progressie, ‘calorie rijke gerechten’, bikkelharde trainingen and whatnot. Beesten zullen we samen! Want als ik ergens niet bang voor ben is het eten, trainen en spieren kweken tot ik erbij neerval. 

 

Bron uitlichtende foto