Micro en Macronutriënten. De term ‘track your macro’s’ komt je misschien wel bekend voor. Wat het inhoud weet je wellicht niet exact, maar de term micro’s is een nog verder van je bed show. Dat is helemaal niet gek, niet iedereen weet overal alles vanaf. Daarom, mocht het je interesseren, hierbij een kleine uitleg.

Wat zijn micro en macro nutriënten en waarom zijn ze belangrijk? Micronutriënten zijn voedingsstoffen waarvan je minder dag een gram per dag per persoon via voedsel opneemt. Macronutriënten zijn voedingsstoffen die in grote aantallen per persoon per dag via voeding genuttigd wordt.

Micronutriënten zijn misschien minder besproken dan macronutriënten, maar daarom niet minder belangrijk. Ik vraag je nu niet om alle micronutriënten op te noemen uit je hoofd, want het zijn er ontzettend veel. Je kan ze onderverdelen in 3 groepen;

  • vitaminen
  • mineralen
  • spoorelementen

Waar vitaminen wel energie leveren, doen mineralen en spoorelementen dit zelf niet. Deze laatste twee zijn daarentegen weer belangrijk voor de opname en afgifte van de energie die we binnenkrijgen en produceren.

Macronutriënten zijn veel bekender, deze krijg je in grote getallen binnen en dus makkelijker te herkennen. Hieronder nog even opgeteld;

  • koolhydraten
  • eiwitten
  • vetten

De macronutriënten zijn onze bouwstenen voor energie in het lichaam. Je vindt ze in alle voedingsstoffen.

Misschien heb je wel in de gaten dat fanatieke sporters hun dagelijkse behoefte aanvullen met supplementen. Bijvoorbeeld een eiwitshake of extra vitamine’s. Dit kan zeker bevordelijk zijn, maar bijna alle nodige voedingsstoffen haal je uit je dagelijkse voeding wanneer je gezond en gevarieerd eet. Het is dus vaak niet nodig om te kiezen voor extra vitamine’s omdat je al genoeg binnen krijgt.

Een teveel aan micronutriënten kan zelfs gevaarlijk zijn, zeker als je het hebt over vet-oplosbare vitamines. Dit zijn o.a. vitamine A, D, E, en K. Het lichaam kan het ‘teveel’ niet uitscheiden en zal hier, bij een overvloed, op reageren. Zorg er daarom ook voor, dat wanneer je het idee hebt dat je een vitamine aanvulling nodig hebt, je eerst weet of je daadwerkelijk een tekort hebt. Laat je bloed testen, of ga langs de huisarts, want zelf suppleren is niet verstandig.

Meer weten? Laat dan vooral je vraag achter in de comments!

 

Bron uitlichtende foto