Voor mij is het vanzelfsprekend. Maar voor héél veel mensen is Squatten behoorlijk lastig. Iedereen moet het leren, en om meteen met een stang in je nek te gaan lopen is misschien niet een geweldig idee. Daarnaast hik ik zelf tegen een plateau aan en om die te doorbreken ben ik iets anders gaan proberen. Ideaal als je wilt beginnen met Squatten of wanneer je afwisseling zoekt op de normale Barbell Squats.

Goblet Squat
Het prettige van deze manier van Squatten is dat je de bewegingen leert maken. Je hebt meer controle over je vorm dan wanneer je met een stang in je rug staat. Je kun makkelijker, veel dieper gaan, wat de oefening ook veel efficiënter maakt. En hoewel je bij de Barbell Squat andere spiergroepen aanspreekt is de Goblet Squat alsnog een super goede oefening die je op legday mee kunt pakken.

Compound oefening
De Goblet Squat is een compound oefening, waarbij je je kuiten, billen, hamstrings en schouders voornamelijk aanspreekt. Het is afhankelijk van je uiteindelijke doel, maar zelf probeer ik iets hoger in het aantal herhalingen te gaan zitten. Probeer ook een gewicht te pakken wat een leuke uitdaging geeft. Hoe groter de uitdaging, hoe meer je eraan hebt!

Hieronder kun je zien hoe je de Goblet Squat uitvoert.

Bron uitlichtende foto