Ook ik mag me een officiele kantoor tuthola noemen. En dat is geweldig leuk, maar wat betreft het eten is het echt drama. Waarbij ik de afgelopen tijd niet meer bezig hoefde met mealprep sunday, kan ik er nu niet meer omheen. Voorbereiding is key als je een 9 tot 5 baan hebt. Zeker wanneer je je spieren wilt onderhouden en niet teveel verleidelijke loempia’s of whatever naar binnen moet drukken omdat je je lunch vergeten bent.

Dus daarom deel ik vandaag een aantal lunch tips met je, zodat je misschien iets enthousiaster wordt om zondag in de keuken te gaan staan. Vooraf wil ik wel even duidelijk maken dat een boterham met kipfilet en pesto ook een lekker alternatief is als je een keer vergeet iets mee te nemen. Dit is in ieder geval een persoonlijk favoriet die ik (als het moest) wel iedere dag kan eten.

  1. Spicy tuna wrap. Serieus, dat niemand mij dit eerder heeft verteld! Ik ben al een ontzettend grote fan van spicy tuna (sushi) en dit is natuurlijk niet hetzelfde, but close enough for me. Je hebt voor dit recept nodig; een blikje tonijn op waterbasis, 1 el mayonaise, 1 tl hot sauce, 1 rode ui, 2 handjes bruine gekookte rijst, 2 tl rice vinegar, 4 volkoren wraps, 1 handje waterkers, 1 rijpe avocado, 1 kleine wortel en soja saus om in te dippen. Mix de tonijn met de mayonaise, de hot sauce en het uitje goed door elkaar. Doe daarnaast de rijst samen met de rice vinegar in een kommetje en mix deze goed. Leg 1 wrap uit en bestrijk deze met een deel van de tonijn mix. Voeg daarna de rijst mix toe en knal er daarna een beetje waterkers en avocado en wortel op. NOM!
  2. Chicken Teriyaki. Yey daar is de kip met rijst weer! Maar wanneer je deze op de juiste manier klaar maakt is ‘ie echt super lekker! Wat je nodig hebt; 500 gram kippenborstfilet, soy sauce, 2 tl bruine suiker, 2 tl honing, 1 tl citroensap, 1 tl gember, 1 teentje knoflook, 2 tl extra vigin olijfolie, 1 tl sesamzaadjes en 400 gram gekookte bruine rijst. Zorg ervoor dat je de kip iets platter maakt, bijvoorbeeld door de kip in een afsluitbaar plastic zakje te stoppen en met een deegroller er goed op los te gaan. Haal de kip daarna uit het zakje en snijd deze in kleine stukjes. Stop de kip daarna terug in het zakje. Meng de soy sauce, bruine suiker, honing, citroensap, gember en knoflook en gooi dit bij de kip in het zakje. Laat dit marineren voor ongeveer 3 uur. (hoe langer het blijft staan, hoe intenser de smaak). Verwarm een grote (wok) pan met olijfolie, haal de kip uit de marinade maar gooi deze niet weg. Bak de kip totdat deze bruin wordt haal hem daarna uit de pan en zet deze even apart. In de zelfde pan gooi je de marinade die je hebt overgehouden, en breng dit aan de kook. Zorg ervoor dat dit niet aanbrand en het in een mooie stroopachtige substantie veranderd. Kook de rijst zoals gewoonlijk. Gooi de kip terug in de pan met de saus. En tadaa. Mealprep done! Gooi er nog wat sesamzaadjes overheen en verdeel over 4 bakjes. Ideaal!

Twee heerlijke gerechten die je prima om de dag naar binnen kunt werken. Hoog in eiwitten en zeer voedzaam! Enjoy!
Bron uitlichtende foto