IIFYM. Say what? IIFYM oftewel, if it fits your macro’s. Oftewel, alles kunnen eten als het maar binnen je voedingsschema past. Dus, als jij nog een aantal gram koolhydraten en vet over hebt om in te vullen en je kan dat prima doen door een Big Mac, dan kan dat volgens IIFYM. Yes, dat lees je goed. Snacken terwijl je op je voeding let. Ik snap dat dit een behoorlijke mindfuck is, dus laat het me je uitleggen. Vertel ik je daarna ook nog even de voor en nadelen, goed?

Voorop staat een goed en gebalanceerd voedingsschema natuurlijk. Dagelijks aan je vetten/eiwitten/koolhydraten komen is bij de meeste fitness peeps vanzelfsprekend. Maar hoe je daar op welke manier aan komt is persoonlijk. Je kunt zo ‘clean’ mogelijk proberen om aan je doelstellingen te komen, maar je kan ook een aantal ‘slechte’ dingen er proberen tussen te sneaken. Dus je kunt iedere dag wel een Mcflurry erin sneaken, en als dat écht past zul je het niet merken, maar voedzaam is dat natuurlijk niet.

Stel je voor, je doelstelling voor 1 dag eten is bijvoorbeeld 2700 calorieën. Waarvan 10% vet, 50 % eiwitten en 40 % koolhydraten je doelstelling is. Als je dan nog zo’n 455 (ja jongens, dit zijn de macro’s van een mcflurry) calorieën mag eten, en nog 12g vet, 77g koolhydraten en 7g eiwitten moet invullen kan dat dus met een mcflurry. Het past dan prima als je cijfermatig gaat kijken, maar erg voedzaam is het niet. En wanneer je juist progressie wilt maken, raad ik niet aan om iedere dag van dit soort trucjes uit te voeren.

Want eigenlijk houd je je lichaam voor de gek. Je zult er niet van aankomen, maar het doet ook niks goed voor je en dat is jammer. Het voordeel van IIFYM is dat je je minder schuldig hoeft te voelen als je iets eet wat binnen je macro’s blijft. Maar persoonlijk kies ik liever voor een flinke cheatmeal dan iedere dag zó strikt te eten om een koekje te mogen. Ik denk dat je sneller nóg een koekje (of als je bezig bent, de hele bak) leeg eet, dan dat je je te buiten gaat met een cheatmeal. En voordeel van een cheatmeal is ook wel een beetje dat je er een hele week naar uit kunt kijken. Het voelt toch veel beter om na lang wachten toe te kunnen geven aan cravings dan iedere dag gedachteloos een koekje (of 2,3,4) naar binnen te werken?

 

Bron uitlichtende foto