Dat iedereen denkt dat je van squatten ronde billen krijgt, klopt ongeveer wel. Maar dat we met z’n allen crazy ass squat challanges aan het doen zijn, slaat nergens op. Beloftes zoals binnen 30 dagen ronde billen door alleen maar te squatten is gebakken lucht. Ten eerste omdat we iets meer moeten doen dan alleen squatten voor het krijgen van ronde billen. En ten tweede omdat een rust/herstel dag ook bijzonder belangrijk is. De meningen zijn verdeeld over de hoeveelheid rust, die je lichaam nodig heeft. En dat snap ik ook wel, want ieder lichaam is verschillend.. Alleen is het wel zo dat wanneer je spieren intensief traint, je ze een kans moet geven om te kunnen herstellen.

Hip thrust & glute bridge
De vuistregel die je kunt nemen is dat je je spieren 48 uur herstel tijd geeft. Dit betekend dus dat je om de twee dagen een legday kunt inplannen. Maar zoals ik al zei, met alleen squatten kom je niet tot de perfecte ronde billen. Daar zijn andere oefeningen ook erg goed voor. Zoals bijvoorbeeld de hip thrust. Of een glute bridge. Dit zijn toch wel één van de beste oefeningen die je kunt doen voor ronde billen. Samen mét squats super effectief. Wil je optimaal resultaat behalen, gooi deze drie top oefeningen dan bij elkaar op legday.

Herstel, eiwitten en slaap!
Wil je juist de nadruk leggen op het trainen van je lower body? Kies er dan voor om bijvoorbeeld op maandag, donderdag en zondag benen te trainen. Hierbij is het heel erg verstandig om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Heb je nog erge spierpijn? Stel de training dan nog een dagje uit! Kun je door die spierpijn heen trainen? Doen! In het begin zul je langer spierpijn hebben na een goede leg workout, maar dit zal steeds minder worden. Vergeet niet om genoeg eiwitten binnen te krijgen zodat je lichaam zichzelf optimaal kan herstellen. Zorg er ook voor dat je genoeg slaapt, dit is samen met genoeg eiwitten eten super belangrijk voor herstel.

 

Bron uitlichtende foto