Vaak wanneer ik vertel dat ik een studie volg op het gebied van voeding wordt de standaard vraag toegeworpen ”oh wat moet ik doen om af te vallen” of ”zeg me wat ik moet eten want niks werkt” en hoe goed bedoeld dat ook is, ik kan er geen reet mee. Ik zucht heel diep en tel tot 10, want een antwoord heb ik niet. Afvallen, of überhaupt iets veranderen in jouw voedingspatroon kan ik niet uit een boekje halen, laat staan a la minuut bedenken. Omdat ik (en vele klasgenoten dan wel toekomstige collega’s) vaak tegen dit soort problemen aanlopen ben ik begonnen met bloggen. Uber hip, maar eigenlijk meer een manier om die ellendige situaties op een slimme manier te ontwijken. Zo schreef ik ook een artikel over wat te doen bij de eerste keer krachttraining. En zodoende nu een artikel; hoe val je écht af.

Ik wil je wel meegeven dat deze tips waarschijnlijk niet voor iedereen gaan werken, en dat je ze absoluut op jou eigen manier moet toepassen. Want iedereen is anders en er bestaat nou eenmaal geen one way solution. Met dat gezegd te hebben, bij deze een paar stappen die je kan volgen voordat je begint met afvallen:

  1. Vraag jezelf af wáárom je wilt afvallen. Ik begrijp dat je een x aantal kilo’s kwijt wil, maar wáárom? Voel je je niet lekker in je vel, pas je geen enkele jeans meer, wil je meer energie of gaat je gezondheid de laatste tijd zwaar achteruit? De gedachte ”ik wil afvallen” is vrij simpel. Maar om het daadwerkelijk vol te houden, moet er een concreet doel aan verbonden zijn. En daarom is het zo ontzettend belangrijk om dit duidelijk voor je te kunnen zien. Een duidelijk doel zal je gaande weg helpen om de focus scherp te houden en niet op te geven. Je mag hier best even goed over na denken.
  2. Verzamel alle nodige informatie. Deze stap hoor ik maar weinig mensen maken. Misschien omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen, of omdat het te veel werk is. Maar een goede start maak je pas als je de basis op orde hebt. Er zijn een aantal gegevens essentieel voordat je begint met afvallen en laat ik nou eens even voor de makkelijkheid een checklist gemaakt hebben. Hierop kun je alle gegevens noteren en maak je een overzichtelijk schema. *klik voor Windows* *klik voor OS X*
  3. Plan je week. Het is super leuk als je weet wat je moet doen en wat je wilt eten etc om een goede start te maken, maar dit gaat pas echt een succesverhaal worden wanneer je daadwerkelijk prioriteit gaat geven aan je doelen. Een quote die bij mij is blijven hangen; ” You’ll find the time if it is really important to you”. Als je dit meeneemt in het hele avontuur weet je altijd, dat als iets écht belangrijk is, je er wel tijd voor kan maken. Begin daarom voordat je weer terug valt in het drukke werk/school ritme met vooraf plannen. Neem die tijd om de komende week in te plannen waar en wanneer je bijvoorbeeld boodschappen kunt doen, kunt mealpreppen, naar de gym kan gaan en waar je je rust momenten pakt. Alleen op die manier kun je volgende stappen zetten.
  4. Beloon progressie. Je weet uit eigen ervaring dat als je iets goed doet, of iets lukt na inspanning je daarvoor beloond wordt. Dit kan een fysieke of een mentale beloning zijn. Je weet vast ook, dat na zo’n dergelijke beloning je extra stimulans hebt om nóg beter je best te doen. Dit principe kun je ook toepassen tijdens het afvallen. En dan heb ik het niet over jezelf belonen met cupcakes of een woensdag patatdag. Dat zou een beetje dubbel zijn, maar belonen kan op nog ontzettend veel andere manieren. Nummer 1 zou moeten zijn de extra zelfvertrouwen. Fuck alles, jij bent ondertussen maar mooi bezig en je hebt doorzettingsvermogen getoond en kracht, passie en zelfrespect. De mentale beloning mag niet ten koste gaan van de fysieke. Maar je wilt iets tastbaars, even iets kleins waardoor je jezelf even kan verwennen. Dit kun je zo uitgebreid aanpakken als je zelf wilt. Wat dag je van een dagje heerlijk genieten in een sauna, een gezellige avond met vriendinnen op terras (gun jezelf dat wijntje, maar hou het redelijk), of laat alles een avond vallen en ga eens lekker naar de bioscoop. Er zijn zóveel manieren om jezelf continue te belonen met positieve dingen die het afvallen zelf niet in de weg zullen staan..

En als laatste tip zou ik je mee willen geven; houd het haalbaar. Wees meer dan realistisch. Weet waar je valkuilen liggen en accepteer het wanneer je een dagje even minder bezig bent. Ga voor gezond, en focus niet teveel op het directe resultaat maar kijk vooral vooruit. Stap dus niet iedere dag op de weegschaal, maar kijk in de spiegel en luister naar je gevoel. Hoe voel je je tijdens het proces, krijg je meer energie of ben je minder ”opgeblazen”, ziet je huid er beter uit of zijn de vormen strakker geworden? Maak vóór, tijdens en ná foto’s zodat je je eigen voortgang bij kunt houden.

Bron uitlichtende foto