Iedereen die een beetje sport weet dat als je spiermassa wilt aanzetten je eiwitten moet eten. Maar het weten en het daadwerkelijk doen zijn twee hele verschillende dingen. Ik snap dat je denk dat je veel eieren moet eten en van die ‘verschrikkelijke’ shakes moet drinken om dit te bereiken. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Eiwitten kun je uit enorm veel verschillende voedingsbronnen halen.

Laten we ook even vooropstellen dat je van het eten van ‘genoeg’ eiwitten geen man wordt. Geen hulk of welk ander beangstigend beeld je ervan hebt. Het eten van genoeg eiwitten zorgt er simpelweg voor dat je spieren de kans krijgen om te herstellen. En dit is handig om ze goed te kunnen onderhouden en mogelijke spiermassa aan te zetten.

De vuist regel van het bepalen hoeveel eiwitten je zou moeten eten per dag is 1.5 gram per kilo lichaamsgewicht. Stel, je weegt 64kg dan is het aantal gram aan eiwitten uitgerekend 96 gram. Klinkt als een heleboel, maar dit is redelijk goed te doen. Persoonlijk ben ik wél fan van wheyshakes, aangezien dit een ontzettend goede bron van ‘lean proteïne’ is. Een makkelijke manier om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen.

Wanneer je net als ik graag ontbijt met eiwitten kun je bijvoorbeeld een eiwit pannenkoek maken. Alles bij elkaar kom je uit op zo’n 53g eiwitten. Dat alleen is het ontbijt he?! Dus hoe easy wordt de rest van je dag daardoor? Super easy!

Gooi daar s middag’s een bakje met magere kwark bij en tijdens het avondeten alleen al 100 gram kalkoenfilet zit je al aan de 100 gram eiwitten op een dag. Een stuk makkelijke te doen dan gedacht he?! Het berekenen van wat je eet en wat je zou moeten eten is daarom ook zó belangrijk! Op een hele simpele manier weet je wat je nodig hebt, wat je binnenkrijgt of wat je nog mist.

Succes!

 

Bron uitlichtende foto