Front squats doen we op legday! Sinds een tijdje ben ik overgestapt (crazy, i know!) van back squats naar het doen van front squats. Ik was een klein beetje klaar (en mijn motivatie verloren) tijdens het raken van een plateau bij de back squats. Daarom heb ik het roer omgegooid en ben ik overgestapt naar front squats. Nu merk je tijdens het doen van deze oefening zelf al een wereld van verschil. Je spant je heel anders in en de focus verschilt ook ontzettend wanneer je ze allebei naast elkaar legt. Maar wát is nu het verschil tussen back squats en front squats? En welke variant is beter? Ik heb het uitgezocht voor je:

Barbell Back Squats 
Met deze oefening leg je de stang iets lager in je nek op het begin van je schouderbladen. Hiermee leg je dus eigenlijk het complete gewicht op je rug. Daarnaast vangen je billen en je hamstrings het gewicht op en zorgen ervoor dat je stabiel de oefening kunt uitvoeren. Je core houd je in het gareel, maar het meeste gewicht beland op je rug(genwervel) met daarna de belasting op je billen, hamstrings en natuurlijk je quadriceps.

Front Squats
Tijdens het doen van front squats rust de barbell op je torso. Om iets preciezer te zijn; hij ligt vóór je schouders, bijna tegen je keel aan. Op deze manier moet je een hele andere balans vinden dan tijdens het back squatten. Dit natuurlijk omdat het complete gewicht nu aan de voorkant van je lichaam is en niet op je rug. Je zult merken dat je je core (buikspieren) veel meer aanspreekt om je evenwicht te bewaren. Daarnaast ligt er ook een grotere focus op je quadriceps dan tijdens een back squat. Op een tweede en derde plek komen je billen en hamstrings die het gewicht opvangen.

Je kunt dus wel stellen dat back squat meer de focus legt op je hamstrings en billen en de front squat zich meer richt op je buikspieren. Dit natuurlijk allemaal naast de ‘main focus’ van je bovenbenen, oftewel quadriceps.

Maar, welke is nu beter, is de eeuwen oude vraag?! Zoals je eigenlijk al wel kunt lezen ligt het er echt aan wat je doel is. Wil jij je billen en hamstrings meer trainen? Dan kun je het beste kiezen voor de barbell back squat. Wil je zorgen dat je core sterker wordt, dan kun je het beste de front squats uitvoeren. Je wordt tijdens het front squatten gedwongen om hem juist uit te voeren. Een verkeerde houding zal ervoor zorgen dat je de bar niet onder controle kunt houden, en dus faalt. Een persoonlijk voordeel wat voor mij erg prettig is, omdat hij ontzettend confronterend is. Er zullen altijd twee kampen blijven, maar ik bevind me nu in het team front squat, omdat ik merk dat mijn core hierdoor veel meer aandacht krijgt.

Je zult merken dat wanneer je ze beiden een aantal keer uitgevoerd hebt dat het eigenijk twee compleet verschillende oefeningen zijn. En ik ben dan ook erg benieuwd naar welke variant jouw voorkeur uitgaat! 

Check de video als je iets meer wilt weten over waarom ik voorkeur geef aan de front squat:

Bron uitlichtende foto