Eten. Een dagelijkse bezigheid, essentieel, maar dit wordt vaak niet op de juiste manier gedaan. En dan heb ik het over mensen die graag wat kilo’s willen afvallen, maar hun voeding nog niet helemaal op de juiste manier kiezen. Het is super lastig om in één keer over te stappen op een gezond voedingspatroon. Simpel weg omdat je gewoon niet weet welke keuzes je moet maken en wat werkt voor jou.

Nu ben ik niet afgestudeerd in voeding of iets dergelijks, maar vertel ik dit puur uit eigen ervaring. Bijna anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met het veranderen van mijn voedingsschema. Persoonlijk vind ik dat het niet drastisch was, ik schrapte alleen de ‘slechte’ dingen en voegde de benodigde gezonde dingen toe.

Voordat ik hiermee begon was ik echt een sugar addict. Cake, taartjes, redbull, dropjes.. het hield niet op! Maar ook genoot ik geregeld van pizza en cocktails. Allemaal ontzettend lekker, maar absoluut een no-go voor een slank/gespierd figuur. Nu geniet ik absoluut nog wel van al het bovenstaande, alleen niet meer op regelmatige basis.

Ik ben begonnen met het inplannen van 6 maaltijden per dag. En nee, dan heb ik het niet over 6 keer per dag aardappels vlees en groenten. Maar over 6 verschillende maaltijden, met voorkeur voor eiwitrijke eten. En laat me je vertellen, wanneer jij graag wilt afvallen is het eten van 6 keer per dag essentieel! Ik kan het niet vaak genoeg benoemen, drie grote maaltijden nuttigen is echt funest.

Klinkt gek hè?! Want, je zou denken dat wanneer je máár drie keer per dag eet je weinig binnen krijgt dus zou moeten afvallen. NOT! Wanneer jij juist te weinig eet (minder dan wat jou lichaam nodig heeft) zal je lichaam het grootste gedeelte van de voedingsstoffen omzetten in vet. Want je krijgt te weinig binnen om het direct om te zetten in energie en reserveert je lichaam liever extra voor als het honger heeft.

Goed. Nu we afgesproken hebben dat je zes keer per dag (minimaal 4, 6 is ideaal) gaat eten. Wát ga je dan eten? Dit kan ik niet helemaal voor je invullen. Wel kan ik je vertellen wat ik eet. Ik kan jouw behoeftes niet zien vanaf deze kant, dus die zul je toch echt zelf moeten berekenen. Doormiddel van een voedingsschema is dit het snelst duidelijk en kun je direct naar de supermarkt rennen.

Mijn ideale dag, qua voeding ziet er als volgt uit;

  1. Ontbijten met havermout (als er een banaan rondslingert snijd ik die erbij)
  2. Rond 10 uur eet ik mijn tweede maaltijd bestaand uit 250 gram kwark met fruit
  3. Lunch time! Vaak eet ik twee volkoren broodjes met salade en kipfilet, alle groentes voor handen, gooi ik erbij
  4. Om 3 uur eet ik de rest van mijn bakje kwark op, naturel of met fruit
  5. Met het avond eten ben ik niet zo moeilijk aangezien ik met meerdere mensen rekening moet houden, dit is ook het enige punt waar ik me niet aan het schema houd
  6. Maaltijd zes verschilt, wanneer ik ga trainen (3 keer in de week) neem ik nu een wheyshake en wanneer dit niet het geval is vaak wat nootjes

Nu red ik het vaak niet om dit te eten, want ik zit niet constant thuis te wachten totdat ik weer mag eten. Maar dit is wel mijn uitgangspunt. Wanneer ik ga lunchen buiten de deur neem ik vaak een salade met zalm, of gerookte kipfilet.. En wanneer het wat later is maar ik geen toegang heb tot mijn koelkast neem ik gewoon een zakje walnoten mee.

Ik drink graag een kopje koffie, of thee. Melk en water drink ik ook onbeperkt, en wanneer het snikheet is op terras lust ik ook echt wel een cristal clear. Mijn tip is toch echt om niet te zwaar over keuzes na te denken, want dat rondje extra in de sportschool is snel gedaan. Wat persoonlijk voor mij belangrijk is, is om genoeg eiwitten binnen te krijgen, aangezien ik juist wat meer spiermassa wil kweken. Bekijk wat vooral jou doel is en ga vanuit daar bezig met je voeding.

Geloof me, op deze manier afvallen is de beste manier. Je eet namelijk alles ‘gewoon’ zonder gekke repen of soepen en behoud daarbij ook nog eens je spieren. En wanneer jij op een verjaardag zit en iemand het lekkerste monchou taartje ever aanbied eet hem lekker op! Wanneer jij een maaltijd in de week omruilt voor een taartje, gebeurt er echt niks met je figuur.

Succes, ik ben benieuwd naar jou eet-tips!

 

Bron uitlichtende foto