De hele winter heb je lopen trainen om er in de zomer er goed uit te zien. Je hebt met kerst en oud en nieuw opgepast en de eerste maanden van het jaar ben je ook ontzettend streng gebleven voor jezelf. -Dat is sowieso al super netjes!- Maar nu het zomer is en je je ‘doelen’ bereikt hebt valt je eigenlijk een beetje in een zwart gat. Althans, dat is mijn ervaring. Duidelijke doelstelling vervagen een beetje en het éne wijntje wordt heel snel vervangen door meerdere per week. Barbecue hier barbecue daar en je ploft neer op de bank met de vraag waar je discipline en motivatie is gebleven.

Geen zorgen, iedereen bereikt dit punt weleens. Wat nu belangrijk is, is om te bedenken wat je ermee wilt doen. Ik heb hieronder een paar situaties geschetst met bijpassende oplossingen. Misschien helpt het jou als je ooit in zo’n situatie terecht komt.

  1. Je hebt een paar dagen ‘slecht’ gegeten en je kunt nu eigenlijk niet meer stoppen met snoepen. 
    Oh, goede. Since i’ve been here! Ik denk dat ik om de paar weken wel in zo’n spiraal terecht kom. Je hebt een feestje, een verjaardag of je gaat een dagje weg en BAM. Nu je terug bent kun je eigenlijk niet meer stoppen met het wegdrukken van stroopwafels, ijsjes met éxtra slagroom of een patatje speciaal. Nu kan ik je heel simpel vertellen dat je ‘gewoon’ een knop om moet zetten, en jezelf een tik over de vingers moet geven. Maar ik weet dat het vaak niet zo makkelijk is. Wat misschien wel werkt is om eens even goed na te denken waarom je nu alweer een brownie vast hebt en wat je er in godsnaam mee op schiet. Ik merk dat als ik bikkelhard voor mezelf ben op dit soort momenten, dat ik dan pas ‘slecht eten’ links laat liggen. Sommige mensen willen een foto van hun ‘ideaal beeld’ op de koelkast plakken, bij mij mag je het behoorlijk bont maken vocabulaire gezien. Dringt gewoon lekker door. Simpel gezegd; dit kán niet zo doorgaan! Stoppen nu de schade nog niet té erg is!
  2. Je bent al een aantal dagen niet naar de gym geweest en je hebt vandaag óók geen zin.
    Prima. Gaan we de rest van de week ook gewoon niet. Als je dat tegen jezelf zegt zal er óf een lichte paniek en schuldgevoel ontstaan, óf je haalt je schouders op en maakt je er absoluut niet druk over. Beide is prima. Bij de paniek situatie weet je wat je te doen staat. Get that lazy ass to the gym! Als niemand je soms even pusht wil ik zeker degene wel zijn ;-). Maar mocht je je absoluut niet schuldig voelen, blijf dan ook vooral die week thuis. Ik ben er heilig van overtuigd dat je af en toe een ‘herstelweek’ kunt inlassen. Dit heeft zeker wel een aantal voordelen. Je lichaam complete rust bieden kan zeer bevorderlijk zijn voor je spiermassa. Ook mentaal heeft dit een positieve werking. Wanneer je na deze week weer begint met training ben je er (als het goed is) weer klaar voor om knetterhard te trainen. Mocht je het moeilijk vinden om de keuze te maken als je je in zo’n situatie bevind, denk dan hier maar eens over na: als ik nu thuis blijf, is het uit den boze om slecht te eten. Dus het is óf naar de sportschool, óf enorm goed letten op je voeding. You pick.
  3. Je traint keihard maar je maakt niet met hetzelfde tempo progressie als normaal.
    Vaak kan dit probleem herleid worden naar twee oorzaken. Het eerste waar je naar wilt kijken is je voeding. De kracht die je nodig hebt tijdens een training haal je uit de voeding en grote kans dat daar wat mis gaat. Mocht dit écht niet het geval zijn, dan kun je eens gaan nadenken over wat je mogelijk anders doet tijdens de training. Progressie en het doorbreken van PR’s zit voornamelijk in je hoofd, misschien dat je even niet helemaal lekker in je vel zit waardoor het in de training ook niet echt wil lukken. In beide gevallen is het verstandig om even een stapje terug te doen en eens goed te kijken naar waar jij denkt waar het fout gaat.

Ik hoop dat je aan deze tips iets hebt, laat me vooral weten als jij nog een goede tip hebt!

 

Bron uitlichtende foto