Een hele lange tijd geleden, toen Sonja Bakker ‘hot’ was, las ik één van haar magische boeken. Er stond een vraag van een vrouw in met het volgende; ‘ Help, ik wil graag afvallen en eet niks anders dan kiwi’s en druiven. Ik kan die laatste paar kilo’s maar niet kwijtraken’. Op dat moment snapte ik die logica ook niet, maar wat kan ik nú lachen over die vraag. Sonja beantwoorde de vraag wel correct, ze gaf aan dat je lichaam kan wennen aan hetgeen wat je iedere dag eet. Omdat je té weinig eet en iedere dag hetzelfde, zal je lichaam het grootste gedeelte van de voedingsstoffen opslaan als vet. En dat is juist niet wat we willen!

Ik ken mensen die niet tevreden zijn over hun lichaam, maar die vasthouden aan hun eetpatroon en er liever niks aan veranderen. Prima, maar dan kom je ook geen stap verder. Je lichaam heeft gewoon afwisseling nodig en wil het liefst ‘uitgedaagd’ worden om af te vallen. Dit kun je op heel veel verschillende manieren doen, maar voeding is wel dé manier om te beginnen.

Stap 1 is het analyseren van je voeding. Houd eens bij wat je écht eet en bekijk eens aan het einde van de week of je wel genoeg eet, gezond, of juist niet teveel. Dit is waarschijnlijk het grootste struikel punt voor veel mensen, want jezelf nog meer confronteren met (misschien) slechte gewoontes is er niet. Maar bedenk wel, als je dit punt hebt gehad, heb je het moeilijkste gedeelte er al op zitten. Score!

Wat gewoon zo ontzettend belangrijk is, is dat je niet te weinig gaat eten omdat je wilt afvallen. Dat werkt averechts en op die manier is je doel niet meer binnen handbereik. Even een persoonlijk voorbeeld; ik sport 3 a 4 keer in de week en ik eet 2100 calorieën per dag. Bestaande uit vooral eiwitten (50 %) koolhydraten (40%) en vetten (10%). Nu is dit een richtlijn en eet ik echt niet precies wat ik moet eten iedere dag, maar op deze manier weet je wel wat er verstandig is. Je had waarschijnlijk niet gedacht dat het eten van ‘zoveel’ calorieën ervoor zou zorgen dat mijn vetpercentage omlaag is gegaan en dat ik al behoorlijk wat gewicht kwijt ben. Op deze manier behoud ik mijn spieren en is er ruimte om extra spiermassa te kweken. Wat voor mij persoonlijk erg belangrijk is en wat ervoor zorgt dat je er mooi en strak uitziet.

Stap 2 maak een voedingsschema! Ja het is redelijk wat werk, i know. Maar wat is erger, niet kunnen afvallen of een middagje achter je computer zitten? Dat dacht ik! Als je even lekker wegklikt op websites en fora’s kom je al heel snel te weten wát gezond is en wat niet. Kijk gewoon wat jij lekker vind, wat je graag eet, wat jou doel is, en hoe je die factoren het beste kunt combineren. Het gaat er vooral om dat je niets meer ‘moet’ laten staan, maar wat nu belangrijk is, is dat je gezondere varianten leert kennen. Voor de liefhebbers; een broodje met pindakaas en banaan kun je zonder schuldgevoel eten! Score!

Stap 3 go and workout! Voeding is, na mijn ervaringen, zeker het belangrijkste onderdeel wanneer je wilt afvallen. Maar sporten helpt dit proces mooi te versnellen. En als ik ergens van houd, is het wel snelle resultaten! Of het nou 3 keer per week een wandeling is, of dat je lekker fanatiek in de sportschool staat, alle beweging is mooi meegenomen. Nog een voorbeeld, ik heb een jaar lang nauwelijks aan sport gedaan maar dankzij een fysieke baan en het aanpassen van mijn voeding ben ik zo’n 8 kilo afgevallen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar voeding is key!

Verder is het een kwestie van het ook écht willen. Als je geen zin hebt om rekening te houden met voeding, of als je een permanente aversie tegen enige vorm van beweging hebt gaat het niet lukken. Maar, rekening houdend met het feit dat jij ervoor kiest om af te vallen, kun je deze drie simpele stappen uitvoeren en je doel bereiken. Ik ben benieuwd hoe snel jij resultaat gaat zien!

 

Bron uitlichtende foto