De haren in mijn nek gaan rechtovereind staan als iemand zich weer uitlaat over voeding wanneer je je voedingsschema verklaard. Als ik je vertel dat ik 2600 kcal per dag eet om spiermassa aan te zetten (sort of bulk) dan moet je wel snappen dat hier lang over na gedacht is met de nodige onderzoek uren. Ik ben geen voedingsdeskundige (althans, nóg niet) maar je begrijpt dat ondertussen ik wel on-ge-veer weet wat ik mezelf aandoe.

Ik denk dat de meest frustrerende woord of all times het woord ‘dieet’ is. En dit is super grappig want eigenlijk hoef je nooit, ik herhaal nooit op dieet te gaan om iets te veranderen aan je lichaam. Hoe ongeloofwaardig dat ook klinkt, it is the truth! Ik zal je het zo simpel mogelijk vertellen, wat het in feite ook is.

En ja ik ga je nu vertellen dat je -als je wilt- iedere dag een Big Mac kunt eten als je wilt. Zolang je maar rekening houd met een aantal zaken.

Calorisch tekort
Wanneer je af wilt vallen is het creëren van een calorische tekort essentieel. Dit betekend dat je erachter moet komen hoeveel je per dag moet eten om te behouden wat je op dit moment hebt. (maintenance calories). Daarna kun je met een verlaging van 200 tot max 500 calorieën een calorische tekort creëren. En ja, het is echt zó simpel. Creëer je een tekort, dan zul je afvallen. Creëer je een overschot, dan zul je aankomen. Simpeler kan het eigenlijk niet.

Verhoudingen vetten/koolhydraten en eiwitten
Wanneer je weet hoeveel je van alles mag eten (hoeveel eiwitten/koolhydraten/vetten) dan is het eigenlijk makkelijk om bij te houden. Als jij weet hoeveel gram je van alles kunt eten is een voedingsschema zo in elkaar gezet. Natuurlijk kun je je lichaam volstoppen totdat je het gewenste aantal gram bereikt hebt, maar op die manier krijg je nooit de beste resultaten. Dus als jij 60g vet op een dag mag eten, is het natuurlijk niet de bedoeling om die te vullen met alleen maar hamburgers! Ik zou het grootste gedeelte van je voeding gezond houden, en wanneer er ruimte voor is, kun je die aanvullen met iets wat misschien iets minder gezond is. Maar de vuistregel blijft, houd je aan de hoeveelheid vetten/koolhydraten en eiwitten.

Mijn favoriete YouTubers hebben over dit onderwerp nog eens besproken. Want blijkbaar wordt de vraag enorm vaak gesteld. Het is ook wel verwarrend als één iemand je verteld dat je op sla en eierkoeken moet leven en de ander zegt dat je alles kunt eten wat je wilt. Jij moet doen wat goed voelt, maar ‘traditioneel diëten’ om een mooi, slank en gespierd lichaam te krijgen is absoluut overbodig.

 

Bron uitlichtende foto