Heel vaak loop ik hier persoonlijk tegenaan. Dat je aan het einde van de dag nog behoorlijk wat calorieën moet eten om aan je dagelijkse behoefte te komen. And that sucks. Want waarschijnlijk is het al laat op de avond, en heb je echt geen zin meer om een complete maaltijd te koken. Laat staan om er 1 te eten. Misschien doe je fysiek zwaar werk en heb je daardoor wat sneller trek, maar wanneer je zittend werk doet is dit (voor mij althans) minder. Veel minder.

En om dit probleem niet te vaak tegen te komen ben ik eens gaan nadenken. Het aantal gram eiwitten waar je dagelijks aan moet komen ligt bij mij vrij hoog. Dat krijg je al snel wanneer je aan krachttraining doet en spiermassa wilt aanzetten. Dus dat plus het complete aantal calorieën is mijn grootste probleem. Wat kun je doen om dit makkelijker te maken voor jezelf? Hieronder staan mijn ‘cheats’ om hier niet tegenaan te lopen iedere dag;

  1. Probeer stevig te ontbijten. Op deze manier voldoe je al aan een mooi aantal calorieën en wanneer je let op wát je eet als ontbijt, (bijvoorbeeld eiwitpannenkoeken) dan maak je al een mooie start van de dag. (1 pannenkoek bevat 509 calorieën, 49g eiwit, 49g koolhydraten en 11g vet).
  2. Neem een eiwit shake/bar tussendoor. Dit is 1 van mijn favoriete manieren om makkelijk en snel aan mijn eiwitten te komen. Een smartbar van body&fitshop (kokos!!) is niet alleen super lekker, maar bevat ook nog eens 15g eiwitten. Perfect!
  3. Plan vooruit. Een van de makkelijkste manieren om goed overzicht te bewaren is om je maaltijden te plannen. Dat kan door bijvoorbeeld mealpreps te doen, of alvast je macro’s invoeren in een app. Op deze manier weet je ongeveer wat je gaat eten (en moet eten) en of er nog ruimte over is voor lekkere dingen. IIFYM!
  4. Schrik niet van hoge macro’s. Soms dan schrik ik me kapot omdat een maaltijd ‘wel’ 700 calorieën bevat. Maar als je even nagaat dat je 2100 calorieen op een dag moet eten, is dat niet heel erg abnormaal. Zolang het maar niet slechte dingen zijn waar je lichaam niks aan heeft.. (Hallo pizza!)
  5. Houd rekening met je workout. Als je bijvoorbeeld legday hebt, of een avondje fanatiek gaat deadliften is het verstandig om meer te eten dan wanneer je je triceps gaat trainen. Eet wel ruim van te voren, want squatten met een volle maag is niet geweldig…

Dit zijn mijn tips die je kunt gebruiken als je het lastig vind om aan je dagelijkse calorie behoefte te komen. Heb jij nog tips? Deel ze dan hieronder!

Bron uitlichtende foto