Je squats gaan niet meer met hetzelfde tempo omhoog, of na het deadliften zit je eigenlijk een week thuis met een pijnlijke lage rug.. Als je dit ergens bekend voorkomt dan moeten we eens praten. Want ergens gaat het niet helemaal zoals het zou moeten gaan. Tenminste, daar heb ik op dit moment last van, en met mij denk ik een heleboel meiden. En voordat we op hetzelfde tempo zonder nadenken door trainen, is het verstandig om eens het probleem te achterhalen.

Core training. Mensen die bezig zijn met hun summer body trainen vast vaak hun buikspieren zodat ze extra goed in hun vel zitten. Maar wist je dat het trainen van je buikspieren (of core) eigenlijk veel meer nut heeft dan het laten zien van je buikspieren zelf? Je core zorgt ervoor dat tijdens het uitvoeren van andere oefeningen je je lichaam in het gareel houd. Maar op het moment dat je wat zwaarder gaat trainen is het belangrijk om bewust te worden van je ‘vorm’ en de spieren die je aan het werk zet om de oefening goed uit te voeren.

Naast de buikspieren vallen je rechte en diepe rugspieren en je grote en kleine bilspieren ook onder hetgeen wat we je ‘core’ noemen. Eigenlijk kun je wel stellen dat alles behalve je benen en armen je core is. En zoals je wel merkt is dat het grootste gedeelte van je lichaam. En daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat je deze goed traint.

Hieronder heb ik een video geplaatst waarbij heel duidelijk wordt besproken hoe je je core op de juiste manier traint en waarop je moet letten als je dit doet. Go and watch!

 

Wanneer je je core sterker traint zul je ook merken dat je bij de rest van de oefeningen ook veel sneller en makkelijker progressie zult maken. Alles werkt hand in hand wat dat betreft, daarom is het ook zo belangrijk om álle spieren goed en constant te trainen.

 

Bron uitlichtende foto