Een week geleden ging mijn vader naar de huisarts. Een soort van oude lullen controle, niks ernstigs. De assistent heeft naast een aantal standaard dingen ook zijn BMI (Body Mass Index) gemeten.

Body Mass Index
BMI, het internet geeft dit als verklaring; De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. Oftewel, de som je gewicht / lengte komen tot een getal, en dat getal verteld of je op een gezond gewicht zit.
Nu is dit in ontzettend grove lijnen enigszins on-ge-veer zo, maar wanneer je wilt nagaan of je lichaam gezond is, je écht andere metingen moet toepassen om tot die conclusie te komen.

Bepalende Factoren
Het bijzondere vond ik de uitkomst van het onderzoek, alleen afgaand op de BMI tabel uit kwam dat mijn vader overgewicht heeft. Het cijfer alleen is namelijk niet de bepalende factor. Ook is de middelomvang, de eventuele gezondheidscomplicaties en het vetpercentage bepalend of je wél of niet een gezond lichaam hebt.

Inefficiënte cijfers
Een simpele verklaring is bijvoorbeeld; een bodybuilder heeft een zwaar gewicht. Dit gewicht bestaat alleen echter uit overwegend spiermassa. Wanneer je de cijfers (lengte en gewicht) berekend zul je op een té hoge BMI uitkomen. Maar omdat het ‘gewicht’ alleen als enkelzijdig getal gebruikt wordt en niet naar de inhoud gekeken wordt is deze berekening absoluut inefficiënt.

Daarom gruwel ik ook altijd enorm wanneer vrouwen (want ja, wij houden ons gewoon veelal meer bezig met het lichaamsgewicht dan mannen) over hun BMI struikelen. Want er zijn overduidelijk méér factoren die moeten bepalen of jij een gezond gewicht hebt, of niet. So next time, als de weegschaal (of een niets-zeggend tabelletje online) je een cijfer geeft, check dan de rest van de punten ook die meebeslissen of je ook een gezond lichaamsgewicht hebt of niet.

Bron uitlichtende foto