Goed. Ontbijt. Iets wat je misschien niet veel moeite voor wil doen omdat die 10 minuten extra slaap soms écht essentieel zijn. True. Daarom heb ik voor jou een makkelijk recept bedacht die jou een kick-start geeft.

Wat je ook gaat doen, sporten, werken of naar school het is altijd belangrijk om je dag te beginnen met een goede basis. Dit geeft je energie en voorkomt ook die trek naar koekjes bij de koffie. Daarom kies ik bewust voor een ontbijt met havermout.

Havermout is een graansoort wat fantastische eigenschappen heeft en ook behoord tot de populaire groep ‘superfoods’. Dat kan ook haast niet anders wanneer je kijkt naar het lage percentage suiker wat erin zit en het hoge eiwit en vezel gehalte. Ander pluspuntje; de langzame koolhydraten in havermout zorgen ervoor dat je een langdurig ‘verzadigd’ gevoel krijgt.

Het hoge eiwit gehalte is wel vrij bijzonder en komt alleen in deze getallen voor in havermout (in vergelijking tot andere graansoorten), wat dit ook populair maakt bij sporters. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spieropbouw versnelt wordt. Iets wat goed van pas komt wanneer je veel krachttraining doet.

Om de havermout enigszins eetbaar te maken (ik weet dat dit namelijk niet bij iedereen naar binnen gaat) kun je er voor kiezen er banaan bij te voegen. Misschien heb je het idee dat banaan ongezond is en net zoveel suikers bevat als een blikje cola. Maar waar je waarschijnlijk nog niet aan gedacht hebt, is dat je wel degelijk suikers nodig hebt iedere dag. En wanneer je dit uit een banaan haalt in plaats van een blikje cola krijg je er ook een aantal pluspunten bij. Behalve natuurlijke suikers bevat een banaan ook een enorme bron aan vitamine C, Ijzer B6, B12 en magnesium. Dus daar kun je zonder slecht geweten echt wel van genieten.

Waarom ik je aanraad om in plaats van koemelk sojamelk te nemen is simpel. Sojamelk bevat geen dierlijke eiwitten, wat, op een lang termijn gezond is. Dit komt doordat er weinig verzadigde vetten in zitten wat weer gezond is en de kans op een te hoog cholesterol gehalte minimaal houd. Ook zitten er beduidend minder calorieën in, dankzij de weinige suikers.

Een heerlijk en guilty-free ontbijt wat mij betreft!

Bron foto