Het is allemaal één roze wolk wanneer je begin met fanatiek te trainen. Je kilo’s gaan omhoog, je merkt ontzettend veel verschil in je lichaam en je voelt je the king of the world. Niks zo fijn als die ‘beginner’s rush’. Maar is dit eigenlijk wel zo? Is het werkelijk zo dat als je begint met sporten, je te maken krijgt met beginner gains? Of is dit een feit of een fabel? En welke dingen zorgen voor deze zogeheten beginner gains?

Ik zat pas een van mijn nieuwe favoriete YouTubers te checken en ik kwam deze video tegen:

En toen kwam de vraag in me op. Beginner gains, feit of fabel? Ik weet dat ik zelf in het begin ontzettend snel progressie boekte, ik kwam massa aan, verloor vet op een lekker tempo.. Maar nu, ruim een jaar later loop ik tegen hetzelfde punt aan als Meg. En hoe ik daarmee om ga zal ik je vertellen.

Er zijn een aantal dingen die meespelen die de progressie zeker in het begin zullen versnellen;

  1. Beweging + spiergebruik. Als je vanuit ‘niets’ ineens gaat trainen, zul je merken dat je vrij snel sterker wordt omdat het verschil duidelijk merkbaar is. Ik weet nog dat ik ineens mijn benen ging trainen en dat ik na een ruime maand tweevoudige gewicht kon squatten. Dit is puur omdat je spieren ineens een opdonder krijgen omdat je ze normaliter niet zo intensief traint.
  2. Voeding. Dit bepaald het grootste gedeelte van je ‘gains’. Zeker als beginner. Wanneer je niet genoeg eet en geen rekening houd met, bijvoorbeeld eiwitinname, zul je minder snel herstellen en daardoor minder snel progressie boeken. Je krijgt terug wat je erin stopt. Deze regel geldt óók voor je lichaam. Wat vaak het probleem is, is dat mensen bang zijn om ‘teveel’ te eten. Zonder geldige reden, aangezien je lichaam tijdens de intensieve inspanningen nu juist alle extra energie kan gebruiken. Vuistregel hier (en eigenlijk kun je deze altijd toepassen) zolang het ‘clean’ is zul je niet snel teveel eten.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij tegenover deze stelling staat! Want ik kan me wel vinden in het ‘beginner gains’ verhaal. Maar of het feitelijk ook zo werkt, geen idee. Misschien is het meer voor je gevoel zo, dan dat het werkelijk zo is. Wat ik wel als tegen argument er nog even bij wil vermelden is dat je op den duur ook meer op de uitvoering gaat letten, en je focus niet zozeer meer op de kilo’s ligt. Dat je met het deadliften nu bijvoorbeeld véél beter je rug in de gaten houd, waardoor je de uitvoering nailed in plaats van iedere week een PR neerzet.

Gewoon eventjes iets wat ik me afvroeg, wat vind jij? 

 

Bron uitlichtende foto