Iedereen die serieus aan het trainen is kan het volgende beamen. Wanneer je traint met een doel is het belangrijk om te weten hoe hoog je vetpercentage is, dit is één van je beste meetpunten.

Wat houd een ‘vetpercentage’ dan precies in? Je vetpercentage verteld je hoeveel procent vet je hebt ter opzichte van je lichaamsgewicht. Dit is dus iets anders dan je BMI. Je Body Mass Index houd geen rekening met spiermassa. Deze kan hoog zijn, wanneer je veel spiermassa hebt en toch een laag vetpercentage. Niet helemaal eerlijk dus.

Hoe meet je je vetpercentage nauwkeurig? Laat ik voorop stellen dat je dit niet via het internet met een tabel kunt uitrekenen. Om erachter te komen hoe jij ervoor staat, kun je beter bij de sportschool vragen om het te laten opmeten. Je huisarts of diëtiste kan je ook helpen hiermee.

Je moet alleen wel weten dat het ene percentage het andere niet is. Iemand van 1.60 met een percentage van 25% ziet er natuurlijk heel anders uit dan wanneer iemand 1.80 is met hetzelfde percentage. Daarom is een bepaald getal ook nooit goed of slecht. Dit heeft te maken met heel veel verschillende factoren, zoals je bouw, lengte etc.

vetpercentage voorbeelden

 

Hier zie je dat met hetzelfde percentage je er heel verschillend uit kan zien door het verschil in lengte. Dit is dus ook de reden waarom je niet moet gaan vergelijken, omdat het alleen betrekken heeft op jou persoonlijk. Wel kun je met de kennis van je vetpercentage doelen gaan stellen. Handig is het dan ook om te weten wat je doel is zodat je daar ook je vetpercentage doel op af kan stellen.

Op dit moment zit ik zelf op 20% met een lengte van 1,82. Dit is helemaal prima, echt je hoort mij ook niet klagen. Alleen mijn doel is om rond de 17 % te gaan zitten, waardoor mijn spierdefinitie goed zichtbaar is. En dit gaat nog wel even duren, ten eerste omdat er spieren gekweekt moeten worden en ten tweede is het lastig om die laatste ‘vet restjes’ eraf te trainen.

Daarom ben ik ook een groot voorstander van het doen van krachttraining, aangezien je dan tegelijk spiermassa aanzet als je vetpercentage verlaagd. Hoppa!

Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar jou doel! Let me know at the comments!

 

Bron uitlichtende foto