Nu alle kerstkransjes en oliebollen weer achter de rug zijn en iedereen weer 1 maand z’n best staat te doen in de sportschool moeten wij een plan van aanpak bedenken om de goede voornemens écht waar te maken. En ik denk dat het eerste is wat je moet doen is realistische doelen stellen. Persoonlijk ga ik gewoon verder met waar ik mee bezig was, maar dan een tandje harder.

Zodra je je doel hebt bepaald, is het verstandig om er over na te denken hoe snel je dit wilt bereiken. En blijf daarbij dan ook realistisch. Ik snap het helemaal als je direct van die 10 kilo af wilt, maar zo gaat dat nou eenmaal niet. En als je wil dat je uiteindelijk je doel bereikt, kun je maar beter rustig aandoen. Wees streng, maar niet onmogelijk voor jezelf. Kies een voedingsschema uit voor bijvoorbeeld 12 weken, en stel daarbij een haalbaar doel in voor je trainingsschema. Heel veel mensen wíllen wel 5 keer in de week sporten, maar dat is eigenlijk nooit haalbaar. Spreek daarom bijvoorbeeld met jezelf af dat je sowieso 2 keer gaat en al het extra is mooi meegenomen. Op deze manier stop je niet al na de ‘Januari’ maand en blijf je lekker op schema.

De eerste stap is het moeilijkst, i know. Maar in plaats van ergens enorm tegenop te zien kun je beter klein beginnen. Ga even op onderzoek uit naar een aantal gezonde varianten die je kunt toevoegen. Begin met een gezond ontbijt. Dat is al 1. Daarna een goed vullende, gezonde lunch, lekkere verantwoorde snack tussendoor en avondeten mager. Klaar. Het hoeft niet allemaal ‘super mager’ of ‘alleen maar eiwitten’ te zijn, als je alleen al gezonde alternatieven verkiest boven je gebruikelijke suikerbommetjes begin je ook al gezond.

Dit kun je later natuurlijk uitbouwen naar een misschien complexer voedingsschema, waarbij je specifieker te werk gaat. Maar op dat moment zit je al in het juiste ritme en weet je ongeveer wat gezond is en wat niet. Maak het vooral in het begin niet te moeilijk voor jezelf, en ga je absoluut niet schuldig voelen als het een keer wat minder gezond is. Zolang je niet bezig bent met het voorbereiden van een bodybuilding wedstrijd mag je af en toe best lekker genieten!

Bekijk bijvoorbeeld dit artikel over een super makkelijke en snel ontbijt  of deze meal prep ideeën die je makkelijk kunt voorbereiden voordat je van huis afgaat! Makkelijk wanneer je op je werk of op school gezond wilt eten.

 

Bron uitlichtende foto